|
FORUM
Färd
Utrustning
Friluftsmat
Litteratur
Miljö,natur ...
Argaladei
Allmänt
Tillbaka
|
|
Forum - Allmänt
|
Av
|
|
MulleMarcus
2005-09-12
|
Hej
Jag är med i TVM, som är en del av friluftsfrämjandets ungdomsverksamhet. Vi håller på att diskutera utvecklingsmöjligheter av verksamheten på friluftsfränjandens webbforum: http://forum.frilufts.se/showthread.php?t=136 Där dök plötsligt något som hette argaladei upp i diskussionen. Jag hade aldrig hört ordet förut, men det verkar trevligt! (coolt med en tidning om bajs och friluftsliv!) Titta gärna in, forumet behandlar friluftsfrämjandet men är öppet för alla.
/// Marcus www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=28651
|
|
MulleMarcus
2007-01-30
|
Ett och ett halvt år senare surfar jag åter in på Argaladeis sida. Upptäckte att det förs diskussioner om Idre tre toppar och annat intressant! Funderar på möjligheter till samarbete. Någon som läser här och tycker något?..
|
|
dag.lunden@telia.com
2007-01-30
|
Om "Tre toppar" tycker i vart fall jag inte - och där tror jag många i föreningen delar min åsikt. MEN tyvärr har vi nog ingen möjlighet till att påverka.
Den politiska processen verkar ha snurrat rätt långt och det skall bli mycket intressant att se hur den nya Regeringen ställer sig i sakfrågan.
Däremot finns det nog en hel del frågetecken i vilken roll Främjandet som delägare har i projektet som sådant... Det finns en tämligen livlig debatt om detta på Utsidan och där tror jag det finns större debatt lystnad än här. Men som sagt - grundinställningen i detta fora skulle jag nog vilja hävda är negativ!
Vänligen/Dag
|
|
Annelie Karlsson
2007-01-31
|
Som det ser ut nu, är Argaladei ett litet - men naggande gott - nätverk. Personligen hoppas jag att vi kan bli fler som skriver i vårt forum, bjuder in till färder och läger m.m. Regelrätta samarbeten på "organisationsnivå" kan också vara väldigt spännande, men ambitionsnivån ligger nog mer på "mötesplatsnivå" för närvarande. Utvecklingen av den nätverksstruktur vi nu har, kom till på grund av "brända eldsjälar" och syftar till att alla som vill något med Argaladei ska känna sig välkomna att dra sitt strå till stacken. Ett konkret förslag till samarbete med t.ex. TVM kan lämpligen dryftas öppet här på hemsidan och kanske bli till något verkligt givande. Fritt fram för förslag alltså!
Själv har jag inte haft tid/ork att söka vidare information om Städjan på ett tag, men om det känns aktuellt så tycker jag att någon form av aktion bör genomföras.
|
|
MulleMarcus
2007-02-02
|
(jag är inte heller särskilt positiv till Tre Toppar-projektet, ska kika in och läsa vad det står på Utsidan)
Det jag som TVMare ser i Argaladei, som jag tycker saknas i "min" organisation är sådant som att "kombinera naturintresse och kulturellt engagemang, samt bidra till en ökad social och politisk medvetenhet". Som jag förstått det har TVM en gång varit mer "medvetet", men utvecklas mer och mer mot "sitta-och-dega-en-helg-i-skogen-aktiviteter". Kanske skulle en samarbete med Argaledei kunna ge lite nya fräsha idéer. Det är också så att Friluftsfrämjandet vill vara en opolitisk organisation. Det finns dock ett friluftspolitiskt program?.. Vidare händer det för tillfället mer än på länge i FFs ungdomsverksamhet. Alla ungdomar ska samlas "under gemensam flagg" är det tänkt. (Läs vidare på forumet, http://forum.frilufts.se/ )
|
|
Jan-Peter Eriksson
2007-07-18
|
Jag nåste påpeka att TVM är vad man gör det till. Givetvis ska vi göra vår röst hörd i olika frågor som rör friluftsliv och stödja alla förslag som försöker värna om vår natur.
TVM Söderåsen har ett läger varje månad året runt och då vandrar vi o paddlar på olika platser i södra Sverige. Vi är just i slutet av en 30 mil lång vandring längs den nästan 1000 år långa gränsen mellan Sverige o Danmark. Så visst finns äventyret inom räckhåll. Vi arrangerar också en fjällresa varje sensommar/höst.
Sedan är det ofta så att om man inviger en grupp till TVM och sedan inte ger dem stöd så har man inom något år fått en betydligt mindre TVM-grupp som många ggr försvinner.
jan_peter51 yahoo.com
|
|
|