logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Allmänt

Diskussion:

TVM 50 år!

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Annelie Karlsson

2008-04-08

Jag fick nedanstående meddelande angående TVM:s 50-årsjubileum. Tänkte att det kanske finns föredettingar i detta forum som kan vara intresserade. Själv ska jag besöka tinget med en TVM-grupp från Örebro. Det är tydligen snabba ryck som gäller om man vill anmäla sig.

"Hej där

Du har väl inte missat att TVM firar 50 år i år? Det tänkte vi fira under TVMs riksting 1-4 maj. TVMs riksting genomförd i år i Marsbäcken, norr om Västervik i norra Småland. Om du inte redan anmält dig så är det på tiden att du gör det nu!

Är du gammal TVMare som inte varit på ting på några år är det här tillfället att samla ihop dina gamla TVM-vänner och åka på ting tillsammans igen. Du har väl inte glömt hur kul det är att leka jipp-jipp, sitta vaken halva natten runt lägerelden eller putta arrangörer och andra deltagare i vattnet? Ta chansen nu! Det här är faktiskt enda gången TVM fyller 50 år!!!

Är du nybliven eller aktiv TVMare är du självklart lika välkommen. Vi hoppas på att det blir en salig blandning av gamla och nya TVMare.

På programmet finns bland annat följande aktiviteter att välja bland:
- kajakpaddling
- akutsjukvård
- flottbygge
- föredrag och bildvisning med Fredrik Schlyter
- fotoworkshop med Glenn Mattsing
- dans
- klättring
- lekar
- geocaching (modern skattjakt med GPS)
- dagsutflykt med båt till Rågö

Detta är bara ett axplock av vad som kommer hända på tinget.

För mer information och anmälan, kolla in på rikstingets hemsida: http://www.frilufts.se/ung/riksting

Skynda dig på att anmäla dig. Anmälningstiden har egentligen gått ut men vi har förlängt den några dagar eftersom vi vill att just du ska komma.

Hälsningar

Arrangörerna"

Sven-Gunnar Håkannson

2008-04-13

TVM-Ting
Det är tydligen ett annat innehåll i TVM-tingen nu för tiden. Jag var aktiv på 1960-talet tills vi vi bröt med Friluftsfrämjandet i början på 1970-talet och bildade Friluftsungdomen.Tingen bestod av två delar vilka var tävlingen mellan olika grupper med åtföljande samvaro samt tingsförhandlingar med val av TVM-råd samt diskussioner om verksamheten. Vi var enligt de regler som gällde för statliga bidrag till ungdomsorganisationer på den tiden självstyrande i viss mån inom Friluftsfrämjandet. Detta sågs inte med blida ögan av de som styrde i främjandet och det var säkert mycket som var kontroversiellt i de äldres ögon. Ungdomsorganisationer brukar för det mesta ha mer radikala idéer än moderorganisationen. Man kan väl nästa säga att det är ungdomarnas roll i utvecklingen av rörelsen. Jämför med politiska ungdomsorganisationer där de brukar vara flera steg före sitt moderparti.

Så fort Friluftsfrämjandet blev klassad som idrottsröelse på slutet av 1960-talet föll särreglerna som ungdomsorganistation och kraven på egen styrning av verksamheten för ungdomarna och Friluftsfrämjandets ledning ville då ändra styresformerna. Vi uppfattade detta som ett angrepp på demokratin i TVM och efter ett antal turer bildades Friluftsungdomen. Kvar i främjandet blev nuvarande TVM-verksamhet som enligt inbjudan till ting ägnar sig åt ena delan av våra ting fram till 1971. Demokratin och möjligheten att påverka verksamheten samt att vara en gadd i Friluftsfrämjandet försvann med omläggningen.

Sven-Gunnar Håkansson

Annelie Karlsson

2008-04-13

Ja, denna historia har nog tyvärr utvecklats mer och mer åt det håll du beskriver. När jag själv var tonåring och aktiv TVM:are, i skiftet mellan 1980- och 1990-tal, fanns fortfarande någon sorts forum för samordning av riksexpeditioner m.m. som diskuterade detta och andra verksamhetsfrågor med deltagarna på tingen. Idag vet jag inte hur det ser ut, ska bli intressant att se på detta ting.

Det jag vet, är i alla fall att det finns en ungdomsstämma som startades någon gång i början av 1990-talet, där alla Friluftsfrämjandets ungdomar samlas och har som en årsstämma där de även skickar representanter till främjandets riksstämma samt, har jag för mig, kan skicka motioner etc. till den (som en distriktsstämma). Detta är dock inte ett forum enbart för TVM:are, som väl fortfarande är de som står för de "radikala" idéerna inom organisationen (jag tror inte att t.ex. miljöperspektivet är så starkt inom de verksamhetsgrenar som engagerar ungdomar i enskilda grenar såsom snowboard, mountainbike etc). Så man kan väl tyvärr säga att TVM:arnas röst har blivit marginaliserad inom organisationen.

Jag har dock fått uppfattningen att TVM:arna är den drivande kraften i ungdomsstämmorna, samt att de fortfarande gör sina röster hörda på riksstämmorna genom diskussionsinlägg, applåder, burop, jubel och visslingar... Dessutom har de den i särklass mest utvecklade delen av Friluftsfrämjandets webb-forum, där både godisrecept, konstiga sagor och intressanta politiska diskussioner får plats.

Så visst har TVM blivit styvmoderligt behandlat av riksorganisationen, vilket nog har urholkat ideologin rätt kraftigt, men har fortfarande kvar ett visst mått av tänkande och aktivitet. Som jag ser det, hade det nog varit bättre om det hade blivit en fristående ungdomsorganisation en gång i tiden - se bara på Fältbiologerna som exempel - de verkar vara en frisk och högst aktiv kraft som står på egna ben.

Rätta mig om jag har fel...

Sven-Gunnar Håkannson

2008-04-14

Friluftsungdomen var snubblande nära att bli en ungdomsorganisation typ Fältbiologerna med anknytning till Svenska Turistföreningen men modet svek på de som satt i rådet vid den tidpunkten. Det är historia nu och Friluftsungdomen är nedlagd sedan ett antal år och enligt min uppfattning berodde det på bristen av anknytning till en större organisation som kunde skapa en rekryteringsbas för nya medlemmar. Dagens TVM-verksamhet har överlevt tack vare att den finns inom Friluftsfrämjandet som hela tiden ger ett inflöde av medlemmar. Priset för detta var dock att man har fått inordna sig i en större struktur och räta in sig i ledet. Det låter dock postivt att TVM:arna fortfarande uppfattar sig som en pådrivande kraft inom Friluftsfrämjandet.

Bengt-Göran Fahlèn

2009-01-23

I oktober 2008 återlivades gamla minnen från TVM-tiden.
Sist vi träffades var för ca 40 år sedan.
Vi var då 16-23 årgamla. Vi tillhörde då TVM-gruppen Holmgångarna i Norrköping.Vid återträffen återvände vi till vårt gamla basläger vid Holmsjön från 1960-talet.
Endast en nedgången kolarkoja står kvar från den tiden.
Idag finns det ett bra vindskydd som står på ett berg med utsikt ner mot sjön och en kåta som byggdes senare en av ny generation TVM-are.Vi gamla TVM-are gubbar idag bedrev lägerliv med öppen eld och övernattning under bar himmel med månljus.
Utrustningen som köpts in för 40 år sedan hade dammats av och fungerade alldeles utmärkt.det var många minnen och glömda episoder som väcktes till liv medan elden falnade.
Det var jag och Bengt Hasselberg som hade hjälps åt med träffen.
Det går också att läsa om den här träffen i Friluftsfrämjandets ledartidning nr 4 2008

Bo G:son Ljung

2009-02-07

LÄser med intresse denna tråd.
Jag var aktiv i Friluftsungdomen under 70-talet i vår lilla finne i baken förening "Slanbo Fan-Club" som var en lkiten protest mot det politiska i föreningen och samhället under sjuttiotalet. Döremot hade Friluftsungdomen alldeles rätt inställning till friluftsliv. Långt ifrån Scouternas paramilitära verksamhet (Nåja, nja, men i alla fall storgruppsfriluftsliv) eller främjandets riksstyrning. Mycket tråkigt att det inte kunde fortsätta. Något jag hade uppskattat för mina barn och något jag hade kunna engagera mig i. Är nu med i Friluftsfrämjandet och kör skidskola för handikappade samt håller på med friluftsliv fast på egen hand med familjen. Främjandet är mycket diversifierad med allt från dagisverksamhet och skidor och alla är nog glada nu när den "vita" sidan drar in stålar till stavgång och annat.....

/G:son

Sven-Gunnar Håkansson

2009-02-08

Allan Höglund som var ordförande i TVM-rådet vid brytningen med Friluftsfrämjandet har skrivit en artikel i deras medlemstidning Friluftsliv -i alla väder. Det var ett temanummer om TVM i Friluftsfrämjandet. Jag har inte sett detta nummer eftersom Allan åkte till Kroatien vid nyår och fortfarande är där. Allan och jag har ofta diskuterat utvecklingen av friluftsrörelsen för ungdom och det ska bli intressant och se vad man skriver om TVM:s utveckling i temanumret..

Marcus Olofsson

2009-04-01

Hej,

..tittar återigen in på Argaladeis forum, och hittar den här tråden. Kul att få läsa lite historia.

Ang. TVM i Friluftsfrämjandet så är vi väl inte lika radikala som TVMarna förr. Det finns dock engagerade ungdomar även idag. Vi startade t.ex. en "utvecklingsgrupp" vid ungdomsstämman i höstas. Vi har varit aktiva i arbetet med föreningens nya organisation.

Men det stående problemet är att vi blir färre och färre. På 50års-tinget som det inbjuds till här i början av tråden var vi 230 deltagare.

Som Sven-Gunnar skriver så var det ett tema med 10 sidor om TVM i tidningen Friluftsliv nr 4 2008. Jag har lyckats fått upp det på nätet som en PDF.

Titta här:
www punkt friluftsframjandet punkt se/c/ document_library/get_file?p_l_id=2103002&folderId=2316676&name=DLFE-4733.pdf

för tillfället ligger den presenterad som nyhet på webbsidan som vi håller på och bygger: friluftsframjandet punkt se/ung

Om det är någon av er "gamlingar" som vill åka på ting igen så är ni hjärtligt välkomna till rikstinget även detta år. Som vanligt numera så hålls det på kristihimmelfärdshelgen.
info finns på:
www punkt friluftsframjandet punkt se /ung/riksting09

Marcus Olofsson
"ungdomsspindel" i Friluftsfrämjandet

(byt ut punkt mot .i länkarna..)

Sven-Gunnar Håkansson

2009-04-04

Tack Markus för hänvisningen.

Det var intressanta artiklar om TVM:s utveckling under 50 år. Själv kom jag i kontakt med TVM på en expedition 1962 Abisko - Kebenekajse. Det gav mig ett livslångt intresse för friluftsliv och fjällen i synnerhet. Jag kom från Norrlands mörkaste inland, Åsele kommun, och såg annonsen om expeditionen utanför idrottslärarens expedition. Det som imponerade på mig var kontakten med andra ungdomar från södra Sverige. Jag var nog enda norrlänningen. Vår tradition var mer inriktad på eget friluftsliv med fiske och jakt. TVM innebar kontakt med ett helt annorlunda friluftsliv med innersida och gruppsamvaro.

När jag sedemera kom till Stockholm för att läsa på KTH fanns redan ett kamratnätverk som jag flöt in i. Det man känner starkt för i ungdomsåren formar ofta hela livsbanan. Exempelvis hade jag aldrig kommint in på timringshantverket om jag inte varit aktiv i TVM och Friluftsfrämjandet. Första boken Bygg och lek med timmer kom ut 1972 på ICA Bokförlag och var ett resultat av mitt engagemang i TVM:s friluftshandledningen Hugga, Såga Bygga.

Det ledde sedan till nästa bok Från Stock till Stuga som kom ut 1976 och fortfarande finns på marknaden 33 år senare efter ett antal omarbetningar.

En reflektion om antalet TVM:are är att kvantitet aldrig kan ersätta kvalité. 200 engagerade ungdomar som brinner för sin sak betyder mer för verksamheten både inom TVM och Främjandet än 800 mer passiva medlemmar. I dessa miljöomställnings dagar borde TVM:s ursprungliga idéer om friluftsliv med innersida och miljöengagemang vara något som tänder även dagens ungdomar. Även med risk att någon "maktappartat" utmanas.

Sven-Gunnar Håkansson

Jan-Peter Eriksson

2009-09-02

TVM finns och lever.

TVM Söderåsen har ca 30 medlemmar mellan 12 och 24 år samt två vuxna ledare. Vi är ute en gång i månaden året runt fredag-söndag då de antingen vandrar ca 40 km med packning eller paddlar.

10 dagar varje höst arrangerar vi en vandring i fjällen. De har varit 19 ggr i Kebnekaisemassivet, Padjelanta och även vandrat i fjällen väster om Abisko.

Vi har dessutom sedan år 2000 vandrat på Island och östra Grönland, vandrat två veckor i Namibias öknar, vandrat i Peru, åkt till Kamtjatka där vi flög ut med helikopter 210 km och sedan vandrade tillbaka i riktig vildmark med guide givtevis, vandrat två veckor med f.d kannibaler i Nya Guineas berg, vandrat två veckor i Kirgizistan på gränsen till Kina, varit två veckor i Uganda, vandrat i Alaska och i år vandrat 100 km med massajerna i Tanzania innan vi åkte på safari i Serengeti och Ngorongo där vi verkligen fick se vilda djur på nära håll.

Så visst finns äventyret, särskilt om man prioriterar äventyret.

Anders \"El Lobo\" Ryberg

2009-09-21

Bo G:son Ljung och Sven-Gunnar Håkansson är namn som väcker gamla minnen från 70-talet och Friluftsungdomen. Det var en mycket härlig tid med hajker och läger. Nyår på Vedunsfjället, Sarek kring Påsk, Glaciärvandring på Oxtindarna, grottkrypning, bergsklättrng, kanotutflykter... Listan kan göras hur lång som helst. Tänk så mycket vi gjorde! Och alla trevliga stunder vid Korslångsgård i Bergslagen.
Och visst sätter intressena i ungdomen spår för resten av livet. Jag har nu snart arbetat med skog i 30 år och trivs fortfarande med det.

Väldigt kul att se att det fortfarande finns ett levande TVM!!! Friluftsungdomen försvann ju, tror det var i slutet av 80-talet.

// El Lobo
f.d. riluftsungdomen Västerås

Peter Lundberg

2009-09-25

Hej!

Någon som var med på Lofoten 1981 (tror jag)? Vi hade bildat en Friluftsungdomen-avdelning i Helsingborg i mitten av 1970-talet. När jag flyttade till studierna försvann dock kontakten med övriga i gruppen gradvis. Nåja något skall man ju göra så jag var med och startade en scoutkår (Hanekind) för snart åtta år sedan. Och Sven-Gunnars böcker har jag i hyllan sedan många år!

73, Peter (Lundberg)

Ps. Var hittar jag Macfies böcker - jag har bara Wasa-Wasa.

Sven Eriksson

2009-09-25

Tex på tradera.se hittar man Macfies böcker eller på loppmarknader etc. Där är de till bra pris. Idag finns tre som du inte har på tradera.se
Ibland finns böcker på hmcc.se (Harry Macfie Canoe Club)

Marcus Olofsson

2009-10-19

Om någon är nyfiken så har Tor lagt upp en del filmer från TVM-arrangemang på youtube. Bland annat en film från årets riksting med vikingatema.
youtube punkt com/user/AestheticFilmArlov

Leif Bergstedt

2009-11-06

" En gång TVM-are - Alltid TVM-are"

Jo, det stämmer nog. Men när jag tänker tillbaka så var vi nog ett gäng ganska så udda figurer. Det slog gnistor om oss för alla klarade vi av att gå egna vägar om det så krävdes. Ett klart Torvald-arv.
Kom ihåg att "Mr TVM" sa till Sven-Gunnar och mig när vi höll knuttimringskurs på Lida, "Ni klarar av att göra vad som helst!" Och det gör vi fortfarande.
I stort sett så har det gått bra för oss alla i livet.

Lasse J och jag går fortfarande i fjällen som om det var igår TVM-grp Gråsparfvarne vann Rikstinget 1967

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei