|
FORUM
Färd
Utrustning
Friluftsmat
Litteratur
Miljö,natur ...
Argaladei
Allmänt
Tillbaka
|
|
Forum - Allmänt
|
Av
|
|
Pär Leijonhufvud
2006-11-30
|
Jag såg nyss i nyhetsbrevet att aviseringsfunktionen stängts av pga de skräpinlägg som gjorts. För mig är detta en enorm försämring.När avisering fanns kunde man veta att man inte missade något, utan att för den skull gå in på forumet dagligen. Nu vet jag att jag kommer att missa en massa saker, både meddelanden om vad som är på gång och möjligheten att vara med i diskussioner.
Samtidigt förstår jag dem som inte vill ha en massa aviseringar varje gång någon spammare klämt ur sig en hög annonser på forumet.Den klassiska lösningen är att kräva inloggning för att lägga in meddelanden, men jag förstår önskan om att göra det lätt för alla att ställa frågor. En lösning vore om man kunde skapa ett tvåfaldigt system, där man antingen är en registrerad forummedlem --- och då kan skriva direkt till forumet --- och att alla meddelanden från icke-medlemmar måste godkännas av en "moderator" innan de syns.
Hur som helst, mitt önskemål är följande; snarare än att stänga av aviseringesfunktionen helt, ta bort "allas" flaggor för att de vill ha avisering, och låt dom sv oss som fortfarande vill ha aviseringar återställa själva.
/Pär
|
|
Sören Larsson
2006-11-30
|
Pär har en poäng tycker jag.
Än så länge lider Argaladeis forum av för lite inlägg snarare än för många, så allt som underlättar vettig diskussion är bra. Det är därför vi vill ha ett öppet forum, men också därför är det bra med avisering per e-post så att man ser nya inlägg och kan svara.
Hittils har mängden skräpinlägg inte varit så stor, det är realistiskt att plocka bort dem efterhand. Ingen större katastrof om de ligger ute en stund (de har hittils varit tämligen harmlösa, av "nonsenskaraktär"). Det som kan upplevas som irriterande är när e-post skickas om dessa inlägg.
Jag har, inspirerad av Pärs inlägg, gjort en snabb lösning så här nu:
1) Forumet är öppet, skräp kanske kommer, men rensas då manuellt.
2) Vill man ha e-post om nya inlägg direkt när de kommer (oavsett eventuellt skräp), så går man in i inställningarna för sitt medlemskap i nätverket och väljer alternativet "Jag vill få e-post direkt vid nya foruminlägg" (detta är ett nytt val som inte fanns tidigare).
Aviseringen om detta inlägg går dock för information till alla som tidigare valt "Jag vill få e-post vid nya foruminlägg", ändringen görs när jag skickat det här.
Senare kan jag tänka mig att fortsätta med att ordna en lösning ungefär enligt det tvåfaldiga system som Pär föreslår. Jag tror att det skulla passa oss ganska bra.
/Sören
|
|
|