logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Argaladeis utveckling

Diskussion:

Antal medlemmar i Argaladei

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Anders J

2006-01-31

Hur många medlemmar har Argaladei? Och hur får man reda på vilka som är medlemmar? Det vore t ex roligt att veta om det finns några medlemmar i närområdet.

En medlemsmatrikel vore bra.

//Anders J

Sören Larsson

2006-01-31

Hej Anders

Beträffande medlemsantal, så har jag det inte klart för mig just nu, vår kassör Sven Eriksson kan nog svara på det. Jag tror själv att medlemsantalet på kort sikt kommer att minska eftersom tidningen inte längre kommer ut regelbundet. Däremot hoppas jag att fler efterhand kommer att ansluta sig till nätverket.

När det gäller medlemsmatrikel, så finns en sådan över medlemmar i föreningen.

Om man själv är betalande medlem i föreningen så kan man få den listan genom att kontakta Sven Eriksson (se kontaktsidan). Den listan innehåller postadresser och i vissa fall telefonnummer. Den listan lämnas alltså bara ut till medlemmar.

Vi lämnar inte ut någon lista på medlemmar i "nätverket" (vi har lovat de som anslutit sig att inte göra det).

En idé för att underlätta kontakter skulle kunna vara att införa en funktion här på hemsidan där man som medlem i nätverket frivilligt kan göra vissa uppgifter tillgängliga för andra i Argaladei.

/Sören

Sven Eriksson

2006-01-31

Hej Anders,
Medlemar och prenumeranter är ca 250 för närvarande.

/Sven

Annelie Karlsson

2007-02-06

Hej!
Jag skulle vilja väcka liv i denna diskussion för att höra vad nätverkets medlemmar tycker om förslaget att man skulle kunna ha möjlighet att frivilligt delge andra medlemmar vissa uppgifter - så att det möjligen blir lättare att ta personlig kontakt med andra i nätverket. Själv tycker jag att det känns lite märkligt med ett nätverk där medlemmarna inte vet vilka andra som är med - även om man har möjlighet att kommunicera via hemsidan. Frågan är kanske hur stor risken är att någon går in i nätverket för att utnyttja denna eventuella medlemslista för t.ex. reklam eller andra syften?

Pär Leijonhufvud

2007-02-06

Jag är för det. Ett sätt är att göra det möjligt att välja om man vill lägga in vissa typer av information (email, adress, telefon, etc) på den "öppna" delen. Låt email-adressen vara en fri sträng, så att jag kan skriva min adress som "par hg.invalid", "par-at-hg.invalid", "par-på-hg.invalid" eller vad jag nu föredrar. Om jag är för finurligt kryptisk ("dilavni.gh rap" eller "cne ut.vainyvq") kan folk kanske inte nå mig, men det är mitt problem och jag får skylla mig själv om jag inte kan bli nådd.

Rent teknikskt antar jag att det krävs en databasstruktur med fler fält för medlemmar att lägga in (synlig_email, etc), och ett format för att visa/söka/ändra i databasen. Låter enkelt, men kan vara lite knepigt att få rätt. Bland annat säkerhetsbiten kräver en lagom dos paranoia (mitt spontana förslag är att den sökbara databasen skall vara en helt separat instans, men endast publik information).

/Pär
(par-på-hunter-gatherer.org)

Irene Gafert

2007-02-08

Strålende ide......på den måde kan man få et overblik over om der bor nogle interessefæller i et område man kunne være interesseret i at planlægge en færd af en slags,og man kunne så kontakte dem for at høre om de kunne være behjælpelig med informationer osv.Man kunne også danne sig et overblik over hvilke sider af friluftslivet der interessere folk mest..og bruge det som springbræt til at planlægge tiltag.Jeg tror helt sikkert der er mange flere fordele end ulemper ved at folk kan lægge private oplysninger ud på hjemmesiden.

Sören Larsson

2007-03-13

Hej, ursäkta lite sent svar!

Verkar vara en bra och efterfrågad funktion som föreslagits tidigare i denna diskussion, jag ska ordna det så snart jag hinner. Jag tänker mig att man anger:

- Sitt namn (finns redan, men används ej till något).

- Kontaktinformation epost (valfri text), telenr etc.

- "Geografisk hemort" (så att man kan veta vilka som bor nära)

- Valfri text för att presentera sig själv och/eller sina friluftsintressen.

Det blir förstås frivilligt att synas. Endast medlemmar i nätverket ska kunna se informationen.

Åsa

2007-03-13

Det låter jättebra Sören!

Inge Nilsson

2007-03-13

Ett bra förslag. Varför inte lägga ut allas namn, telefonnr, ort och e-mail. Om någon inte vill det så kan de meddela det och slippa. Om alla kan se det har ju de som inte är medlemmar också chans att ta kontakt och vi kan kanske bli fler.
Reklam? Vad är vi rädda för? Vad gör det om någon skickar reklam, kan man väl slänga om man inte vill ha det.
Hälsningar
Inge som numera bor i Rättvik (förr Rydaholm och Alvesta)
inils algonet.se 0248-14495

Sören Larsson

2007-03-14

Ordningen måste bli att man som medlem i nätverket själv aktivt väljer att lägga ut sin information. Vi kan inte lägga ut information för alla oreflekterat (dessutom har vi inte nu alla uppgifter, utan de måste läggas dit av medlemen först).

Var och en får själv ta ställning till om man vill synas, om man är rädd för reklam etc. Det är viktigt att man ska känna sig välkommen att ansluta till nätverket även om man av något skäl inte vill skylta med sina kontaktuppgifter på internet.

åsa

2007-03-14

Jag tror det är olagligt att lägga ut någons namn, telefonnummer och adressuppgifter utan att först ha fått tillåtelse.

Sören

2007-03-14

Ja precis, möjligen kan man hävda att listan bara visas för medlemmar i nätverket, men det kan ju vem som helst enkelt bli.

Dessutom, när man gick in i nätverket, så "lovades" man att e-post inte "automatiskt" ska läggas ut. Så som jag ser det finns det bara ett alternativ: alla väljer själv hur de vill ha det. Jag tror det blir bra.

För övriga uppgifter såsom eventuellt telefonnummer, bostadsort etc så är vi ändå beroende av att medlemmen själv lägger in dessa uppgifter.

irene

2007-03-14

Skal vi ikke bare se at komme igang???
Du søren lader til at have helt styr på hvad man kan og ikke kan såvel lovgivningsmæssigt som rent etisk,så du kan vel bestemme hvordan og hvormeget osv.
Får jeg besked om hvad jeg skal gøre for at være med i denne min egen nyopgravede ide???
Det er jo vigtigt Søren at alle nuværende medlemmer får tydeligt besked om denne nye opgave og hvad de helt præcist skal foretage sig for at være med.....og måske skal du give beskeden 2-3 gange,da nogle glemmer ret hurtigt hvis de ikke får det ordnet med det samme.Det bliver spændende at se hvad der kan komme ud af dette......så skal i vel også have det sydfynske øhavskort på he-he-he

Sören Larsson

2007-03-20

Nu har jag fått i ordning den efterfrågade funktionen tror jag. Kanske några av er som har följt denna diskussion skulle vilja testa ?

Gå till nätverk - Dina inställningar. Där kan du fylla i de uppgifter du vill visa, samt markera en kryssruta. Uppdatera.

Genom att gå till nätverk - visa medlemmar, så ska du kunna se en lista med de medlemmar som lagt in sina uppgifter.

Jag tänkte att om några stycken provar nu, så ser vi om det fungerar som tänkt. Om funktionen visar sig vara OK, så skickar jag ut ett nyhetsbrev till alla i nätverket.
Hör gärna av dig om det exempelvis är någon information som borde skrivas tydligare, eller om du har andra förslag.

För att detta skulle fungera någotsånär smidigt, så har jag också infört att man kan vara "inloggad", detta innebär att man inte måste ange sitt lösenord varje gång man laddar en sida med behörighetskrav (just nu endast infört för sidorna "Dina inställningar" samt "Visa medlemmar").

Utloggad blir man efter en viss tid eller när man stänger sin webläsare. Längst ned till vänster kan man se om man är inloggad eller inte, men det behöver man normalt inte tänka på eftersom inloggningssidan automatiskt ska visas om man försöker gå till "Dina inställningar" eller "visa medlemmar".

åsa

2007-03-20

Det ser ju ut att bli jättebra!

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei