|
FORUM
Färd
Utrustning
Friluftsmat
Litteratur
Miljö,natur ...
Argaladei
Allmänt
Tillbaka
|
|
Forum - Färd
|
Av
|
|
Åsa Bergquist
2006-08-15
|
Hej Jag och min pojkvän tänkte paddla en längre tur med start slutet på augusti. Vi letar efter fina paddelvatten som lämpar sig för 3 veckors paddling. Älv, sjö och gärna enklare forsar. Vi har tittat en hel del på www.kanotguiden.se och just nu lockar indalsälven med start i Valsjöbyn mest. Är det någon som har erfarenhet av paddling i Indalsälven? Någon som har något annat trevligt tips på val av paddelvatten?
|
|
Nils Olof Vikander
2006-08-15
|
Det blir säkert en fin tur, men varför inte börja med det norska sjösystemet ovan Valsjöbyn? Dessa är vackra sjöar som jag har paddlat med mina friluftsstudenter vid Högskolan i Nord-Tröndelag. Andra förslag? Själv paddlar jag mest canadensare i Nordens skärgårdar, senast Åland. Så, var inte rädd att även tänka på denna form av paddling där vår del av världen bjuder på sagolika möjligheter. Men canadensare? Ja, denna farkost slår faktiskt hål på många förutfattade meningar angående sjösäkerhet...
|
|
Åsa Bergquist
2006-08-16
|
Har du något tips på var i norge man kan starta i så fall? Kanotguidens tur började i valsjöbyn och vi har inte hittat någon info om hur det såg ut innan. Hade tänkt börja med att paddla uppströms och se hur långt vi tog oss eftersom vi inte visste något om den sträckan.
Spiken i min canadensare rostar av saltvatten, därför undviker jag hav. Nog för att det säkert skulle gå i östersjön, den är ju inte så salt.
|
|
Nils Olof Vikander
2006-08-16
|
De närmaste norska sjöarna, Rengen och Ulen är lättillgängliga; det är bara att köra vidare förbi Valsjöbyn. Vi började i nordändan av Ulen och hade fin paddling nedöver (inte mycket att bära att oroa sig för). Det går också att börja paddla från nordändan (Botnvik) av nästa sjö uppöver, där Sørli ligger (minns nu inte namnet på denna sjö). Vi gjorde det inte på grund av tidsbrist. Förbindelsen med Ulen är en bit, och om den är paddlingsbar vet jag inte. Dock går vägen längs vattendraget, så bärning bör inte vara något stort problem. Lite bebyggelse, sparsam trafik (egentligen bara på en sida), och vacker natur gör dessa norska sjöar till en mycket fin början på vägen ned mot Indasälven. Att komma närmare en källa till älven, och i ett annat land, ger ännu mer färg till färden. Ja, Östersjön är klart inte så salt; -vi använder havsvattnet med fördel i vår matlagning.
|
|
|