|
Av
|
|
Gustav Palmqvist
2008-04-08
|
Jag vet ärligt talat inte riktigt i vilken del av forumet jag skulle skriva det här, men hoppas det går bra endå.
Jag undrar vad djuren i naturen kan säga en? Om man är i en nödsituation eller helt enkelt ute och vandrar elle så. En sak som jag kan komma att tänka på själv är att myrstackar säger en vilket håll söder är. Men det kan omöjligt vara det ända. Spår, spillning o.s.v. av olika spår. Vad kan djuren i skogen ge en för information och hur kan den utnyttjas i både nödsituationer och under till ex. en vandring.
|
|
Annelie Karlsson
2008-04-08
|
En sak jag kommer att tänka på:
Rådjuren bär på många fästingar - alltså kan rådjursspillning varna för förmodad fästingförekomst. Förra våren lade jag märke till extrema mängder med nykläckta småfästingar (nymfer - eller vad heter de?) just i rådjurslegor (spår efter vilande rådjur, där gräset plattats till under djuret).
Detta kan vara en mycket viktig kunskap, då fästingar kan bära på verkligt farliga smittor.
|
|
Pär Leijonhufvud
2008-04-08
|
Det finns en massa information. Som exemple kan nämnas att Polynersier (t.ex.) anvönde sig av fåglarnas flyttvägar för att navigera mellan vissa öar. I torrare klimat kan et vara värt att se vart vissa fpåglar flyger vid vissa tidpunkter för att hitta vatten. Här hemma kan man med lite sunt förnuft ha nytta av djurens stigar.
|
|
Annelie Karlsson
2008-04-08
|
Och så kan man se på djurens beteende om det ska bli väderomslag - ett väl känt fenomen är att insekter (och därmed svalor och andra insektsjagande fåglar) flyger lågt före regn. Jag vet inte, men det beror kanske på att lufttrycket förändras?
|
|
Gustav Palmqvist
2008-04-09
|
Intressant! Tack så mycket :) Fortsätt gärna att skriva in saker som ni kommer på om ni har lust!
|