logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Färd

Diskussion:

Fjällvandring/Basläger med små barn

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Erik Sandelin

2010-02-18

Hej,

Sitter och funderar över sommarens fjällplaner med familjen men känner att jag kört fast i mitt tänkande. Förra sommaren åkte jag själv med de två äldsta barnen (5 och 3) och fjällvandrade (med tält) vid Grövelsjön. Förutom storleken på min ryggsäck :-) var det fullkomligt underbart att få vara på fjället med mina barn. Egentligen skulle jag vilja göra något liknande till sommaren men nu ska hela familjen med, dvs även lillebror som är ett år och min fru. Eftersom någon måste bära det minsta barnet skulle en "fjällvandring" kräva att en av de vuxna behöver bära tält, mat och sovsäckar för 5 personer vilket inte är särskilt realistiskt. Som jag ser det har vi två alternativ:

1. Hitta ett bra ställe att ha basläger på några km från vägen/järnvägen. Då kan t.ex en vuxen gå tillbaka och bära in 1 eller 2 ryggsäckar till.

2. Ge upp tältalternativet och hyra en mysig stuga någonstans.

Eller finns det något alternativ som vi inte tänkte på? Hur har ni andra småbarnsföräldrar löst det när ni känt att fjället kallat på er?

Skulle även vara tacksam för tips på bra platser för basläger alternativet. Liksaå skulle jag vara tacksam för tips på stugor. Helst inte i någon stugby. Gärna lite avsides som kanske t.o.m kräver att man går eller åker båt för att komma till. Var i fjällkedjan vi åker spelar inte så stor roll men bra kommunikationer är ingen nackdel.

Tack på förhand
Erik Sandelin

Annelie Hilmerby

2010-03-01

Hej!

Det tycks som att du har fått ett fint alternativ i vår kalender!

"Sommarläger 2010
Grövelsjön, Norra Dalarna. Friluftsliv, hantverk, skapande och fjällvandring.
Barnvänligt, alla välkomna. För mer info kontakta Maria och Håkan Kärnbo Johansson 0526-240 22.

Datum kommer inom kort."

Karin Waldén Egholt

2010-03-04

Tips! Tillägg till Annelies tips ovan.
Det är ofta roligare för barn när det är några fler barn med. Våra läger är välidgt trevliga och lagom. Basläger är bra för de flesta yngre barn gillar inte att vandra alltför mycket och inte varje dag. Det är för enformigt och monotont. På lägret väljer man vilka aktiviteter man själv vill göra och man kan också göra saker på egen hand eller ihop med några man kommer överens om. Det är ett läger där man tar ansvar för sig själv eller sin familj med mat, tält och aktiviteter och deltar i det som passar. Dock bör man försöka vara med på så många kvällsamlingar som möjligt (där alla har ansvaret för varsin kvällsfika - ofta ihop med några andra)och delta i en del aktiviteter för att det ska bli en bra lägerkänsla och gemenskap. Ofta har vi haft hantverk, teater, paddlingsteknik, konstnärlig verksamhet, lekar, högläsning och utflykter och observationer. Vi lär varandra. Det beror på vad deltagarna bidrar med och vad som arrangören erbjuder. Alla får gärna bidra. Barnen hittar varandra och leker inte bara med jämnåriga. Väldigt härligt.

Anna Larsson

2010-03-06

Vill bara berätta hur vi gjort. Vi har tre barn, mellanpojken har ett funktionshinder. Vi har bjudit med mormor och morfar, hyrt en stuga och haft den som bas. Mormor, som har en ryggskada, har bott i stugan. Vi andra har gjort kortare turer med tält och de barn som velat vara med. Mormor har kört upp till fjällkanten och målat, morfar har gått en kortare sträcka till spännande hällristningar med två barn, pappa har tagit älsten på topptur, vi har gått sex personer på två och tredagarsturer med tält. Väder, dagsform och humör har fått avgöra. För oss har detta öppnat möjligheter vi knappast haft annars!

Anders V

2010-04-27

Helt klart basläger och dagsturer. Bär inte ihjäl dig. Har burit 45 kg i Jotunheimen. Ingen rolig upplevelse.

En variant för att komma ut är kanadensare. I en stor kanot får ni med hela familjen och packning fram till baslägret med lite packningsdiciplin.

Go tur.

Anders

villut.se

Erik Sandelin

2010-05-06

Hej,

Tack för tipsen. Familjelägret låter trevligt. Som av en händelse blev det faktiskt så att vi bestämde oss för att åka till Grövelsjön igen med barnens bästa kompisar. Tyvärr kunde de bara veckan efter lägret så det missar vi denna gång. Är det bra väder tänkte vi vandra östra sidan på grövelsjön och ta båten tillbaka. Vi tänkte ta god tid på oss så det blir gott om tid till att bygga dämma upp alla bäckar vi ser :-) Eftersom vi är många vuxna tänkte vi köra med dubbla ryggsäckar så blir det lättare att bära.

Har ni några konkreta tips på bra basläger och stugor är jag fortfarande intresserad av det.

Anders bok ser spännande ut! Den ser jag fram emot.

Erik S

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei