logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Färd

Diskussion:

Hvilken paddel skal være bagved?

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Andreas Hansen

2006-07-22

Vi er 4 der lige har været på en fantastisk kanotur. Vi hyrede kanoer med tilhørende padler. En kort paddel og en lang paddel til hver kano, men kunne ikke blive enige om den lange paddel skulle bruges foran eller bagved i kanoen!

Er der nogen der ved det? -og er der overhovedet nogen forskel?

;-)
Andreas

Annelie Karlsson

2006-07-22

Hej Andreas!

När det gäller längden på paddlar och hur de ska anv�ndas, finns ofta skilda åsikter. Uthyrare brukar lämna ut just det ni fick - en lång och en kort paddel till varje kanot. Tanken är förmodligen att den långa ska brukas av akterpaddlaren, som ju är den som styr vid vanlig slätvattenpaddling (i forspaddling är det annorlunda).

Själv anser jag att paddelns längd snarare än att anpassas till kanoten bör vara lagom läng för den som ska använda den, vilket oftast innebär att en lång paddel passar bäst till en lång person och vice versa.

Var och en har nog sin personliga smak när det gäller paddellängd, men själv tycker jag att en lagom paddel når mig till någonstans mellan hakan och näsan när jag ställer den framför mig.

Det kan bli svårt att få detta att fungera bra när man hyr kanoter, eftersom det inte är självklart att alla kanotister fördelar sig jämnt mellan de två paddellängder som erbjuds. Ofta saknas exempelvis paddlar som passar barn - och därmed blir paddlingen onödigt tung för de yngre deltagarna.

I samband med denna diskussion bör också nämnas att det inte spelar någon roll vem som sitter i för respektive akter på kanoten - ibland hör man folk säga att den som är tyngst ska sitta i aktern. Det går jättebra att paddla även om akterpaddlaren är lättare, man kan justera viktfördelningen med hjälp av packningen.

Hoppas du fick lite klarhet i detta. Vänliga hälsningar /Annelie

Andreas Hansen

2006-08-10

Mange tak!

Det gav klarhed over tingene!

-Andreas

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei