logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Färd

Diskussion:

Tyst plats för vilsam helg

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Annelie Karlsson

2007-10-23

Hej!

Jag läser just nu en kurs i utomhuspedagogik och funderar på att inom ramen för kursen ordna en helg i tystnadens och vilans tecken. Eftersom denna helg ska ligga i feb - april och vi har friluftsovana deltagare, söker jag nu efter en lämplig stuga där vi kan sova. Önskemål: på lagom avstånd från Stockholm/Västerås/Linköping/Katrineholm/Avesta, en plats där det är tyst utomhus och där det blir mörkt på natten, gärna i anslutning till någon vandringsled, en mysig stuga med enkel standard som helst inte är ansluten till elnätet. Vedbastu vore toppen! Någon som känner till lämplig föreningsstuga eller liknande vi kan hyra?

Magnus Carlson

2007-11-09

Hej

Nere vid Tyttbo (Dalälven) kan man hyra Stad-Arvids stuga av föreningen Sportfiskarna. En enkel stuga som har det man behöver, förutom bastu. Enklast är nog att kontakta turistinformationen i Avesta eller Jysinge för mer info.

Dag Lundén

2008-01-09

Vet att det finns en stuga att hyra i Kindla bredvid bergslagsleden. Tror mig veta att vi haft ett sommarläger där för en del år sen. Kolla med Annika W.

Alternativt så finns det mycket enkla stugor med britsar att disponera i Forornas natureservat (Uppland) men då pratar vi om verkligt primitivt stugliv... med begränsat med plats...

Lycka till
Vänligen/Dag

Annelie Karlsson

2008-01-12

Tack så mycket för tipsen! Just nu blir de inte aktuella, eftersom vi blev så sugna på att vandra ut på Hindens rev i södra delen av Vänern. Vi har inte löst bostadsfrågan där än, så förslag i det området mottages tacksamt. Vi är även intresserade av tips på skönlitteratur som berör området. Jag letar bl.a febrilt efter en självbiografisk bok om en familj som bodde på en liten ö i Vänern någonstans, förmodligen under 1900-talets första hälft. Jag kan inte komma ihåg vad boken/författaren (en kvinna) heter, om någon händelsevis skulle känna till detta hoppas jag att du skriver en rad!

Susanne

2008-01-22

Ensamma på ön heter finns det en bok som heter. Det jag kommer ihåg är att lillebror blev rädd när storasyster hade mens och att det inte fick frysa i jordkällaren. Jag kommer inte heller på vad författaren heter. Britta nånting kanske. Hon var i vår skola och hälsade på när jag var liten.

Sven Eriksson

2008-01-22

Det finns en bok som heter "Ensamma på ön" av Gun Jacobson.

Annelie Karlsson

2008-02-10

Återigen hjärtligt tack för tipsen!

Nu har vi vandrat på Hindens rev - något jag varmt kan rekommendera som dagstur. En riktigt maffig naturupplevelse, särskilt när det blåser... Vi bodde på vandrarhem efteråt och hade en trevlig kväll där vi lagade mat på fisk från Vänern (gös, abborre, lake, sik) tillsammans med en fiskare från Spikens fiskeläge (en av mycket få kvinnliga yrkesfiskare, förresten). Mysigt!

Jag hann inte kolla upp boken, vi läste "Pappan och havet" av Tove Jansson istället - bra inspirationsbok även om vi inte var vid havet. Men jag ska leta rätt på "Ensamma på ön" och se vad det är för en bok.

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei