|
FORUM
Färd
Utrustning
Friluftsmat
Litteratur
Miljö,natur ...
Argaladei
Allmänt
Tillbaka
|
|
Forum - Friluftsmat
|
Av
|
|
Christer Thunell
2007-07-20
|
Hej alla Nybörjare i det här med torkning av mat. Har ni några bra nybörjartips att delge? mvh Christer
|
|
Annelie Karlsson
2007-07-20
|
En vanlig ugn duger bra att torka i. Bred ut det som ska torkas på en plåt eller ett galler med bakplåtspapper. Sätt ugnen på högst 50 grader och lämna luckan lite på glänt (t.ex. med en träslev emellan). Har man varmluftsugn, är det förstås smart att använda den effekten (ugnsluckan måste självfallet vara på glänt även då).
Torkningen tar olika lång tid beroende på vad som ska torkas. Därför är det bra att torka råvarorna var för sig för att sedan kombinera dem till olika maträtter.
"Knaster" är ett bra tecken på att fukten är borta (gäller inte alla råvaror, tänk t.ex. på hur soltorkade tomater känns).
Förvara det torkade i burkar med lock tills du ska ut. På turen brukar papperspåsar fungera bra som förvaring - lätt att elda upp när man ätit upp maten.
För att hålla koll på hur mycket som torkas, är det bra att väga eller mäta råvarorna innan torkning.
Det som ska torkas bör beredas på följande sätt:
Rotfrukter, potatis etc. skärs i tunna bitar eller rives grovt och förvälles genom att man lägger ner bitarna i kokande vatten och låter dem koka i ett par - tre minuter. Sila från vattnet och bred sedan ut rotfrukterna för torkning enligt ovan.
Även baljväxter bör förvällas. Det går även bra att "förkoka" bönor, ärtor, linser, ris etc. som man köper torkade i affären och sedan torka dem i nästan färdiglagat skick - för att slippa 45-minuterskok på stormköket.
Övriga grönsaker och frukter kan torkas utan förvällning. Lingon, blåbär etc. är svåra att torka, då de har så tätt skal. Klart man kan mosa dem först, men det blir lite kletigt. Inget som jag har velat pyssla med.
Örter, purjolöksringar m.m. kan torkas direkt i rumstemperatur i torr inomhusmiljö, kanske upphängda ovanför kylskåp, element eller annan värmekälla.
Blöta saker som tomater, jordgubbar, persikor etc. kan skäras i klyftor och läggas med skalsidan nedåt (som små "båtar") för att undvika fastklibbning. Jordgubbskräm på hemtorkade bär är nog den godaste friluftsefterrätt jag vet!
Köttfärs är enkelt att torka - riktig nybörjartorkning av kött. Stek mager färs (nöt, lamm, vilt) ordentligt färdig, med så lite fett (helst olja) som möjligt i en panna. Krydda gärna med peppar/chili, salt och vitlök under stekningen. Låt större delen av fettet dra ur i hushållspapper. Bred ut den stekta färsen på bakplåtspapper på en plåt och torka i ugnen tills den knastrar. Om man inte ska iväg direkt, kan man förvara den torkade färsen i frysen tills det är dags. När man väl är ute, lägger man köttfärsen i blöt i lite hett vatten en stund innan matlagningen, blandar ned hackad gul lök och vitlök (färsk eller torkad), torkade tomater, torkade rivna morötter, eventuellt lite tomatpuré och torkad eller färskplockad svamp. Koka upp och låt det bli lite simmigt (red ev. med maizena) och servera med en god pasta och en bit parmesanost (parmesan går jättebra att ta med sig ut som "det lilla extra"). Höjdarmiddag!
Annat kött skärs i tunna strimlor som kan torkas råa eller stekta i ugn. Häng gärna strimlorna på ugnens galler och ha en plåt under för dropp.
Jag har själv dåliga erfarenheter av torkning av fisk (det blev inte särskilt gott), med någon annan kanske vet hur man lyckas?
Det var några tips att börja med. Prova dig fram utifrån dessa, så vet du snart hur det fungerar och kan experimentera fritt. Det finns även böcker i ämnet, t.ex. en bok utgiven av Svenska Turistföreningen som jag tror heter "Friluftsmat", och en allmän bok om torkning som heter "Sigris bok om torkning". Lycka till!
|
|
Pär Leijonhufvud
2007-07-23
|
När jag torkar köttfärs brukar jag efter stekning skölja med en kanna hett vatten i ett durkslag; det tar bort nästan allt fettet (som annars lätt härsknar).
Om du vill torka kött annars så är renskav utmärkt; lite fett, och redan strimlat fint. Annars kan man marinera vanligt nötkött med olika blandningar (soja, balsamvinäger, timjan, peppar, ingefära, chili, etc; göt några olika blandningar så att du får variation). Skär tvärs fiberriktningen på köttet så blir det lättare att tugga eller smula ned i maten.
Vad gälle fisk tror jag at den måste torkas vid ganska låg temperatur, men jag har aldrig testat.
|
|
Annelie Karlsson
2007-07-25
|
Det var ett smart tips, det där med att skölja bort stekfettet från köttfärsen i hett vatten. Att det ska vara så svårt att komma på det enklaste enkla...
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att torka hela köttstycken (hela stekar, typ). Jag har själv experimenterat med detta, enligt ett recept där man först saltar ner köttet i en kokt saltlag med vatten, salt och salpeter och sedan hänger upp köttstyckena i rumstemperatur inomhus. Det gick ju bra, men oj vad svårt det var att hitta något vettigt sätt att använda köttet sedan. Jag hade lite svårt för den "råa" smaken (snacka om blodsmak i munnen...) när man bara karvade av köttet, och om man skulle laga till det, var det jobbigt att skära tillräckliga mängder av det hårda köttet och resultatet blev alldeles för salt, plus att det fick en lite "fadd" smak. Jag misstänker att mina kyl- och frysanpassade smakpreferenser gör det svårt att vänja sig vid de smaker som förmodligen var högst vardagliga för 100-150 år sedan...
|
|
Christer Thunell
2007-07-29
|
Hej igen Fick tag i Sigris bok via ett internetantikvariat. Tack för alla tips, hoppas det kommer fler :-)
|
|
Lars Bergman
2007-08-07
|
Jag har ingen erfarenhet av att torka i ugn, jag torkar med en s k torkolla, en torkapparat helt enkelt. Jag har bra erfarenhet av urkärnade plommon delade jordgubbar skivad vattenmelon (1-2 cm tjocka skivor)blir mycket söt och god div svampar skalade äppelringar päronklyftor/skivor
Äppelringar går också bra att lufttorka direkt Vissa svampar, framförallt trattkantareller och trumpetsvampar går bra att lufttorka utbredda på tidningspapper.
|
|
Göran Posthuma
2007-09-05
|
Jag har inte mycket att tillägga, men har provat att torka fisk, högrev och kyckling, som också är stekt först, sen har jag skurit dem i ganska små bitar. Fisken som var sej blev riktigt bra! Jag har torkat i torkolla!
|
|
Annelie Karlsson
2007-09-06
|
Hej Göran!
En liten nyfiken fråga bara: Hur beredde du fisken innan torkning (rå? förvälld? saltad?) och hur gjorde du när du skulle tillaga den (blötläggning etc)?
|
|
Åsa Berguist
2007-09-06
|
Jag har torkat tonfisk en gång. Jag köpte finfördelad tonfisk i vatten på burk, pressade ur vattnet och torkade i ugnen. Öppen ugnslucka ca 60 grade. Det gick fort och fungerade mkt smidigt.
Att tillaga var mycket smidigt. Jag hade den i olika sorters grytor med lite extra vatten. Det gick snabbt att blöta upp den och behövde inte ens kokas.
Fisken blev tyvärr ganska förändrad med mycket smak av "torkad fisk" om ni förstår vad jag menar. Det tappade en del syrlighet. Det kanske kan vara gott att tillsätta lite citron eller något annat syrligt.
|
|
Dag
2007-09-06
|
Fisk - har torkat torsk utan problem. Salta och strimla i tunna smala strimlor (max 1cm bred) och torka i ugn på bakplåtspapper.
Tomater - skär gärna bort kärnor och det blöta innan torkning
Ärter (för soppa): Förkoka ärtorna så att de är nästan genomkokta. Torka i ugn på bakplåtspapper.
Rödbetor: Förvälls (saltat vatten) och torkas på samma sätt som ovan. Men det rinner ut mycket vätska..
Nässlor: Ut på torkollan bara - men bara tunna/unga exemplar
Rotsaker: Förvälls, strimlas och torkas.
Fläskfile: Strimlas och torkas i ugn. Men det härsknar efter ett tag (några månader)
Älgkött: Blir inte bra - för trådigt och hårdsmält... Rekommenderas ej!
Köttfärs: Per hade ett bra tips ovan - enkelt och lätt att tillaga efteråt...
Krusbär: Halveras och torkas (ugn rekommenderas iom mycket vätska...)
mm mm. Det är svårt att misslyckas. Men lätt att ugnen blir för hög... Max 60 grader..
Vänligen/Dag
|
|
christer pettersson
2007-11-11
|
kan jag torka älgkött i en svamptork.
|
|
Göran Posthuma
2007-11-12
|
Som svar på din fråga Annelie, jag stekte även fisken innan torkning. Precis blötläggning innan tillagning hellst så länge som möjligt, vilket är innan man blir för hungrig.
|
|
eric tornblad
2008-03-30
|
www.ekoturmat.se!
|
|
Annelie Karlsson
2008-05-09
|
Jag blev nyligen bjuden på torkad sej av en kurskamrat. Hon hade lagat till den lätt saltade fisken i ugnen tills den var genomstekt - och därefter delat den i bitar och torkat den i 75 grader varm ugn med luckan på glänt. Fisken var spröd och fin, jättegod att äta torr som något slags snacks. Det gick förstås även utmärkt att lägga några bitar i den färdiglagade potatissoppan, som vips förvandlades till fisksoppa!
|
|
|