|
Av
|
|
Administrator
2005-08-10
|
Här nedan följer en diskussion om kajaker och priser. Inlägget som startade diskussionen finns emellertid inte kvar (det är borttaget på skribentens egen begäran).
|
|
Karin E
2005-11-28
|
Svar till kajak Priserna på kajak ligger nog mellan ca 12.000-23000 kr för många kajaker. Men olika märken kostar hemskt olika i inköpspris för importören. Vissa är det nästan ingen avans på alls - det beror också på om man köper inom eu eller inte (tull)+ frakt är dyr, moms tillkommer för land utanför eu. Så det beror väl på vad man vill köpa och om man själv kan åka och hämta kajaken (det kan löna sig). Värt att kolla upp. Men det finns kajaker som kostar bra mycket mer än 7500 för grosisten/importören -ofta lite finare kajaker - men det går inte att göra särskilt stor vinst på dem för försäljaren. Billigare/enklare kajaker går ofta att köpa billigt direkt från tillverkaren. På dem kan man tycka att det är överpris. Dyrare/finare kajaker är inte lika stor vinst på att köpa själv.
Karin E
|
|
Jonas
2006-02-28
|
Det är ibland också så att man betalar för vad man upplever som kvalite.
Om man tycker att en Sea Adventure är värd 7,900 kr så kan man väl betala det.
Själv skulle jag köpa en begagnad kajak av ett märke och sattsa på att få bättre kvalitet på kajaken.
De Sea Adventure jag sett lämnar en del övrigt att önska när det gäller kvaliten på hur de är tillverkade på flera sätt.
Detta är min personliga reflektion. Jag råder alla andra att skaffa sig egna och inte förlita sig på min.
|
|
Henri Högberg
2007-04-27
|
Jag ser en årsgammal diskussion om kajakpriser. Det här kan gälla lika mycket andra prylar som det annonseras om och som utger sig för att vara super-super-skyddande. Vi kan ju börja med Gore-texplaggen. Gore hette mannen, tex blev företaget. "Hinnan" som beläggs är ett slags mjuk teflon, icke nedbrytbart i naturen. En kombinationsväv av nylon (ureabaserad( och bomull kan impregneras med linolja och håller sig mjuk både i kyla och värme. Så är min tuiliq /anorak och kapell i ett/ och mina kapell till kajakerna gjorda. Jag gick en kurs i kajakbyggning och efter det har jag fortsatt. Jag har byggt både baidarkor (baidar=båt, ka=liten) och grönlandskajaker, liksom grönländska paddlar som jag finner överlägsna i funktionen, särskilt i hård blåst. En grönlandskajak, för att tala om prisjämförelser, bygger jag utan vad gäller träskelettet för under 120 kronor. Spanten hämtar jag från pilarna på tomten. Duken är dyras, hamnar på 500-600 kr. Till detta kommer några liter linolja. Billigt blir det och frestande att fortsätta bygga.
|
|
Bertil Sällström
2007-04-28
|
Håller helt med Henri! Jag har också byggt en grönländsk kajak med canvas och pilspant. Sammanlagd kostnad var inte många kronor och det ger mersmak till att bygga fler. De är ju också hållbarare än vad man från början tror och skulle oturen ändå vara framme så vet man hur en reparation går till (eller så bygger man en ny). Jag har också varit inne i en diskussion på utsidans forum ang "nödvändigheten" eller inte att införskaffa det nyaste och dyraste för att överhuvudtaget kunna utöva friluftsliv utan att "riskera livhanken". Min upplevelse är att de här nya, dyra grejorna inte alltid fungerar så bra som de framställs och man kan hitta mer omoderna billiga saker som fungerar jättebra. Jag får ibland en känsla av att de som införskaffar de här "super-super-materialen" inte tål tanken på att man faktiskt skulle kunna använda äldre, billigare utrustning. Ofta framställs det tyvärr som något livsfarligt av någon "high-tech-förståsigpåare" och det retar mig när jag vet att det fungerar.
|
|
Berndt Gustavsson
2007-06-21
|
De flesta har nog ingen egen kajak alternativt ingen egen tillverkning utan tradar/importerar bara som tex Point 65. Deras kajaker kan man köpa direkt från tillverkaren i Estland till mycket lägre pris än vad dom tar i sin butik i sverige.
|
|
Nils Olof Vikander
2007-06-21
|
Jag köpte min i USA, och inklusive alla kostnader så var det väsentligt billigare än att köpa här. En annan fördel var att urvalet var större. Att gå in på nätet gör det ju möjligt att ha världen som butik. En annan relaterad sak är att den hårda och glamorös-psykologiska marknadsföringen av kajakindustrin generellt, har lett till att kanoten (canadensaren) har slagits ut fullständigt (se Friluftsfrämjandets program för nuvarande del av året: 263 kajak-evenemang kontra 16 med kanot!). Kajak har nu blivit så politiskt korrekt att det har gått att driva priserna upp skyhögt utan att konsumenten backar. Ett tankekors är att den avsevärt billigare canadensaren klarar utmärkt det mesta i paddlingsväg i den här delen av världen. Jag och min fru har nu inte många områden kvar att uppleva i Sveriges och Ålands skärgårdar i Östersjön med vår gamla hederliga canadensare.
|
|
Bertil Sällström
2007-06-22
|
Håller med om att det är synd att canadensaren verkar så ointressant för många. Jag har en gammal träcanadensare från Max Andersson och jag håller med om att för skandinaviska förhållanden så fungerar den för det mesta helt ok. Men jag har också upplevt blåst som gjort den så svårpaddlad framåt att jag varit tvungen att backa mot vinden för att komma fram. Samtidigt har canadensaren fördelar som kajaken inte har. Jag gillar bådas egenskaper! Trist att marknadsföring kan styra människor så totalt!
|
|
Andreas Bergvall
2007-07-29
|
Här kommer en sen replik på inlägget om North Sea Adventure, om nu någon gör en sökning på det. Jag köpte själv två begagnade sådana kajaker, som enligt kvittot kostat 13000/st (lyckligtvis batalade jag långt mindre än så), och jag säger bara: Akta Er! Några detaljer: *Skroven är skeva (Har dock inte jämfört med andra kajaker för att veta vad som är normalt) *En roderaxel pekar snett *De flesta packutrymmena läcker rejält (En lucka var dessutom snett ditsatt) *En av "stolsdynorna" sitter lite snett, med följden att kajaken lutar. *Roderlinorna löper i vanliga vajerhöljen av stål - rostar!! *Ett antal skruvar m.m. rostar *Konstruktionen av roderpedalerna är kass, tung, går sönder och är lätta att göra sig illa på. (Har några fula märken på tårna just nu) *På det svenska telefonnumret (mobil) har aldrig någon svarat. *Fabriken slutade svara på mina mail. Dit finns inget telefonnummer. Jag var nybörjare när jag köpte dem, annars hade det varit lätt att upptäcka en del av felen, men man lär sig den hårda vägen... Kanske duger de till en majbrasa.
|