logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Utrustning

Diskussion:

Segla med kanadensaren?

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Anna Larsson

2007-11-20

Hur gör man bäst för att segla med canadensare? Vi har två, en Clipper och en mindre, hembyggd plywoodkanot. Har tidigare gett mig ut i Clippern med en parasollfot som mastfot och en klassisk "vikingatida" rigg. Fungerar bra vid måttlig medvind! Funderar dock en del på möjliga alternativ. Länka samman kanoterna till en katamaran? Svärd? Annan rigg/annat segel? Vore kul om någon provat - själv kan jag inte segla... Ännu.

Sören

2007-11-20

Hej

Det finns ett par artiklar ur tidskriften som kan vara intressanta. Välj Tidskrift i menyn ovan, samt därefter "arkiv" i menyn till vänster. Artikeln "sjöbris" samt "rigga en kanot" finns längst ned i arkivlistan.

På en färd jag var med på vet jag att någon grupp gjorde katamaraner genom att surra ihop två kanoter med slanor. Därefter hissades "råsegel". Annars har jag själv ingen större erfarenhet av att segla med kanot, men jag tror säkert det finns andra här som har gjort det.

Fredrik Carlqvit

2008-01-21

Hej!

Det beror på vad du menar med att segla.
Ska du bara segal med vinden, är det bästa att vara två kanadensare som surras ihop med slanor och sätta upp ett tarp till segel. På detta sätt har jag tagit mej fram över både Storvindel (4mil) och Kaitum sjöarna med god fart.

Skall man därimot segla mot vinden behöver du den utrustning som står i artikeln "rigga en kanot" finns.
denna tup av utrustning har jag provat och fungerar alldeles utmärk. Man kryssar inte som en segelbåt men man kommer framåt.

Annelie Karlsson

2008-01-21

Jag har deltagit i en veckas färd där vi seglade med såna riggar som visas i de ovan nämnda artiklarna. Jag hade aldrig seglat tidigare, så jag kan inte fälla några insatta kommentarer eller komma med tips, jag vill bara säga att det var en fin upplevelse! Jag är själv sugen på att bygga en segelrigg till min kanot, men när det blir av står skrivet i stjärnorna... (det finns redan ett antal projekt att färdigställa). Om vi blir några stycken intresserade kanske vi kan låna ihop utrustning och få till en liten Argaladei-kurs med någon initierad seglare. Det skulle vara spännande!

åsa

2008-01-21

Det skulle va jättekul!!

Anna Larsson

2008-02-29

Instämmer! Då slipper man gissa sig fram också...Finns här någon kanotseglare som anmäler sig som frivillig?

Anders Thunberg

2008-04-09

Jag har också varit med om en färd med kanotsegel.
Det skulle vara roligt att vara med om ytterligare en !

Sven Eriksson

2008-04-09

Kolla med Pierre egholt/Karin Waldén. Vi Kanotseglade på Argaladeis familjeläger när dom för eet antal år sedan.

jan mellring

2008-05-09

ett paraply är användbart till mycket

Annelie Karlsson

2008-05-09

Hej igen!

Det verkar som det finns ett helt gäng här som vill få till stånd något slags seglingsfärd med kanadensare. Själv är jag fortfarande heltänd på idén, men har tyvärr almanackan fullbokad den här sommaren. Jag tycker dock att vi ska hålla fast vid idén och försöka ordna något, om så bara en helg eller så... Kom också ihåg att argaladei inte har något "verkställande organ" när det gäller aktiviteter annat än medlemmarna själva - så det är fritt för var och en som vill att kavla upp ärmarna ;-)

Robert

2008-06-17

Hur går det för er?är väldigt sugen att pröva själv men problemet är att jag inte har någon kanot än,bara ett gäng icke segelbara kajaker(har provat)

Anna Larsson

2008-07-07

Hur ser det ut i höst för Er? En helg för att upptäcka/prova/lära oss och sedan kan vi åka hem och bygga , så kanske vi klarar en långhelg till våren?

Åsa

2008-07-08

Jag är sugen! En helg i höst och en långhelg i vår var ett bra förslag.

Robert

2008-07-16

Jag ska först bygga kanot i höst,men jag hänger gärna på ändå?

Anna Larsson

2008-08-07

Vi är visst många. Är det ok för er om jag kollar med scouterna här om deras stuga är ledig någon helg i oktober? Katrineholm ligger ju ganska "centralt". Nu känner jag ju inte folk här på sidan, men när jag har ett datum kan jag lägga ut mina personuppgifter så får den som vill höra av sig. Sedan blir helgen vad vi själva gör den till. Kanoter finns att hyra vid stugan om någon saknar...

Åsa Berguist

2008-09-11

Hur går det med funderingarna kring en segelhelg? Det har varit tyst på den fronten ett tag. Det skulle vara jättekul tycker jag, men oktober börjar fyllas av aktiviteter... vore kul att planera in det innan jag är allt för uppbokad. Hur har ni det?

Annelie Karlsson

2008-09-11

Ja, det blev visst lite stiltje i den här diskussionen. Snart är det väl lite kallt för kanotsegling, och dessutom har vi väl dålig tillgång på segelriggar till kanadensare?

En idé skulle ju kunna vara att träffas under vinterhalvåret och bygga riggar först, sy segel etc, för att sedan ge oss ut i vår.

Idén med scoutstugan i Katrineholm är bra, men frågan är bara var vi skulle hitta segelriggar att prova?

Jag skulle föreslå att vi tar kontakt med Friluftsliv-Hantverk-Ledarskap på Sjöviks folkhögskola för att kanske få till ett samarbete eller bara hyra lokaler och kanoter och kanske få lite kunskap och vägledning på området. Där lär ju i alla fall finnas de lokaler och verktyg som kan tänkas behövas, och dessutom stort vatten att provsegla på (och, om de har kvar grejerna, segelriggar att prova).

Jag hör mig för, och återkommer inom kort.

Anders

2008-09-11

Jag är också intresserad av att vara med på en ev. bygghelg. På Sjövik har det iaf funnits lite riggar tidigare.

Anna Larsson

2008-09-26

Förlåt och ursäkta! Det är mest mitt fel att det blivit så tyst. Plötsligt sa modern "Inte en vinter till i huset!" och sedan dess har dottern(jag), brodern och alla andra i omgivningen haft att göra. Det tar tid att flytta gamla föräldrar från stor villa till liten lägenhet! Sjövik låter bra, även om vi då bara får prova en "skola". Där finns väl troligen någon som kan tekniken. Fram till föräldrarnas flytt känner jag att jag måste lägga mig angående Katrineholm - kan bara beklaga detta. Anna

Annelie Karlsson

2008-09-28

Du är inte ensam om att "prata sakta" på den här sidan. Men vi kan väl fortsätta vårt stilla samtal om detta med kanotsegling. Själv har jag inte hunnit undersöka saken närmare, men det kommer... Jag borde kanske ha frågat om ditt erbjudande i Katrineholm - finns det segelriggar till kanoter där, månne?

Dag Lundén

2008-11-03

Pierre har en bra rigg...
/Dag

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei