logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Utrustning

Diskussion:

Efterlysning: tält!!!

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Susanne

2005-06-13

hej!

Blev rekommenderad hit av en fanatiker från mullhyttan! jooo, det är nämligen så här att jag gärna skulle vilja köpa ett bättre begagnat lättviktstält (2-3-manna). finns det någon som har ett sådant över och vill bli av med det?
mäjla gärna!

mvh, susanne (susanne.selin lernia.se)

Henri Högberg

2009-11-04

Gör ditt eget tält!
Vinterturerna förr i norr - åååh, alla dessa härliga, långa turer per tegsnässkidor och hemmagjord pulka, tystnaden i dalar där inga snöskotrar kom fram...
Hur som helst. Många frågar om tält. Jag är en rationell person och gillar inte bågar i flikar och sådant. Jag tog upp den första Everestexpeditionens variant. Alltså A-stänger fram och bak. Vintertid - bomull så klart! En tät och bra variant från England. På långsidornas nedre del långa, utskjutande, ca 25 cm breda kanter som syddes direkt på duken; dels för att spänna ut sidorna, dels för att ge skydd.
Jag ville inte alls ha blixtlås, utan höll mig till originalet och gjorde en säcköppning.
Det här tältet klarade 25 sek/m i Tarfala en vinter utan prut! Då hade jag grävt ned det litet grann. Förutom säcköppningen i ena gaveln sydde jag på skjortärmsventiler i för och akter för att lufta tältet.
En fantastisk variant gjordes av klättraren Don Jensen under namnet The Bombshelter. Produktionen upphörde i och med upphovsmannens tragiska bortgång (ihjälkörd av en berusad bilförare när han cyklade på skotska vägar). Men hans produktion av den fantastiska ryggsäcken fortsätter har jag sett på nätet: The Rivendell Mountain Works. Det är bara att slå in namnet på nätet. En fantastisk amerikan har fortsatt Don Jensens verk på ett strålande sätt. Och inte är det dyra ryggsäckar heller.
De här ryggsäckarna får, genom sin skärning, sin styvnad utan lattor eller annat jox. Inte konstigt att Don Jensen var matematiker. Och alla kopior jag sett har missat det väsentliga. Jo, jag har en variant sydd på licens.
Men ett tält vintertid ska vara bomull. Jag stod en blåsig kväll vid Kieronbackarna (nära Abisko) och fick upp mitt tält i ett nafs. En bit bort stod ett gäng och kämpade med ett stort tunneltält. Jag glömmer fortfarande inte skriken och svordomarna...

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei