logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Utrustning

Diskussion:

Tips om ryggsäckar sökes!

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Annelie Karlsson

2006-05-16

Hej!
I det nummer av tidskriften som nu arbetas fram (nr 4-04 med trolig utgivning i slutet av 2006), är temat bärande - om olika typer av ryggsäckar m.m. Redaktör är Susanne Waldh. Tips/artiklar tas tacksamt emot på e-postadress redaktionen argaladei.nu - eller skriv en rad i denna diskussion! För en levande friluftstidskrift behövs inspiration och insatser från många glada friluftare...

Anna Larsson

2006-07-12

Bättre förr... Är jag ensam om att tycka att de gamla hederliga ramsäckarna från 60- och 70-tal är det bästa man kan ha? Visst har jag satt dit centrumhängda höftbälten och nya axelremmar, men även i original slår de det mesta. Varför? Ventilationen mot ryggen. Säckens egenvikt. Möjligheten att ge barnen skjuts när de tröttnar. Inga andra säckar håller när man sätter ett barn högst upp, men ramförlängaren som handtag! Därför - ramsäck, tack!
Barnbärstolar blir alltmer avancerade, men med en bra bärsjal och en ramsäck (beroende på ålder) är de helt onödiga. MVH Anna

Pär Leijonhufvud

2006-07-12

Jag håller på och tillverkar en Duluth Pack av linnecanvas. Jag kan skriva ihop något om det när den är klar (när är pressläggningsdatum?).

Jag går i tankar på att tillverka en bärmes i laminat (såga faner, mallar och limma under tryck), men hoppas kanske mer på att någon annan skriver en bra artikel så att jag först kan dra lärdom av andras misstag.

Blir det bara "bära", eller kan annat också komma med (skinnvantar, hopfällbar såg i trä, osv)?b

/Pär

Susanne Waldh

2006-07-21

Det skulle vara bra om materialet är inne i mitten av september. Även andra artiklar än rena bärartiklar är intressanta. Det blir ju ett vinternummer, så skinnvantar kanske skulle passa bra.

Susanne

Jimmy Ferm

2006-08-23

Varför inte tillverka din egna ryggsäck.. Jag har hittat den perfekta sidan med skisser, mått och tips... Kolla in på:

http://www.andersj.se

Väskan kommer väga under 500 g och rymmer en hel del... :-)

/Jimmy
jwfswed spray.se

textobok@osterlen.tv

2006-09-03

Jag har alltid gått med ramsäck. Den enklaste och bästa varianten hittar man i boken "Ute"/sommarnumret. Min egen variant väger väldigt litet och jag surrade packningen på ramen vilket ger en tunn profil. Det är bara i alperna på den tiden jag klättrade som jag använde säckar utan ram. "Jensen Pack" görs inte längre, men Fjällräven gjorde en variant som min gamle vän Lars-Håkan Nilsson konstruerade för firman. Den fanns ett tag på marknaden. Själv har jag Chouinards variant av Jensen Pack som nog är det optimala vad gäller packning och bärning. Tre cylindrar hopfogade på ett genialt sätt. Duluth Pack är den klassiska kanadensarsäcken. Slå in namnet så hittar ni firman i USA som fortfarande gör säcken med pannband.
Det har skrivits en del om röta och "natur"-byggda kajaker. Min gamle mäster Lars Gradin i Åhus som lärde mig bygga hällde i en stark saltblandning och lät väven suga åt sig. Inga jordslag där inte. Naturvänligt.
Jag har byggt flera baidarkor (baidar=båt, ka=liten) och den som vill försöka bygga en skaffar lämpligast Wolfgang Brincks bok (finns på nätet). Denna kajak saknar sin like i sjöarna genom vridbar för och akter samt en köl som surrats i tre delar.
Henri Högberg
Mellby 1225
277 35 Kivik

Annelie Karlsson

2008-01-11

Tackar för tips och reflektioner! Om någon fortfarande undrar (och inte har givit upp tanken), så är temanumret om bärande på god väg att färdigställas. Veckopendlingar, barn, studier, jobb m.m. har trängt sig före i prioriteringsordningen för redaktionsgruppen.

Haven tålamod ett litet, litet tag till, så kommer sagda nummer att levereras!

Klas Sandell

2008-01-22

Hej,
såg att det fortfarande är aktuellt med "bärande" och vill bara tipsa om ritningen som finns på sidan 115 i "Friluftslivets pedaogik" (Brügge m.fl., red. 2007, 3e uppl.); den funkar bra och tar ni med källan så kan ni ta med den om ni vill.
Klas.Sandell kau.se

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei