logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Utrustning

Diskussion:

det ultimata materialet för en vindskyddsduk?

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Emil

2009-09-15

Hej!
Tänkte utrusta mig med en rejäl och bra duk att ha i ryggsäcken för att kunna spänna upp ett vindskydd i alla väder. Först har jag funderat på vanlig presenning. Nackdelen med en tjock presenning är är ju dock vikten. Och köper man en billigare, lättare kan jag tänka mig att den både blir fladdrigare och inte lika stryktålig.

Därför har jag nu börjat fundera över en tunnare, impregnerad bomullsduk eller kanske nylon. Vad har ni för erfarenheter och hur får jag tag på dessa material lättest och billigast? Dela gärna med er av era sypunkter och erfarenheter!

Pär

2009-09-16

Jag har hört talas om folk som använt ventile-dukar för mindre pressar. Själv skulle jag välja en lite mindre exklusiv kvalitet, eller kanske en bra bomull-polyester (G1000?).

Vaxduk av samma typ de gör oljerockar av? Jag djorde ett litet tält av det åt någon för många år sedan, det håller bra, men kan lukta lite "petroleum" när det blir varmt. Dock inte en droppe regn in...

Min nuvarande är 100% syntetmaterial (en av Moskosels vävar köpt som metervara). Om du vill ha konstiga kamoflage såg jag att jerven.no säljer sin duk som metrvara (som en lavbevuxen sten), men även den är syntetiskt.

Göran

2009-09-17

Hilleberg har nåt som de kallar tarp, det låter som att du är ute efter nåt sånt. Den är förstås oxå syntetisk! Jag har inte en sån själv, men har stött på såna i olika sammanhang, väldigt lätt och smidig till olika ändamål.

Anna Larsson

2009-12-25

shelby i Finland har ripstopnylon och olika belagda kvaliteér i olika tjocklekar. En duk på 3X3 meter tar ingen tid att sy och behöver inte väga så mycket heller. Glöm bara inte att förstärka linfästena.

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei