|
FORUM
Färd
Utrustning
Friluftsmat
Litteratur
Miljö,natur ...
Argaladei
Allmänt
Tillbaka
|
|
Forum - Utrustning
|
Av
|
|
Åsa Bergquist
2006-08-17
|
Hej Funderar på att göra en kanotvagn till min wood and canvas canoe. Är det någon som har något tips på hur man kan göra?
|
|
Anna
2008-02-10
|
Några tips på "riktig" kanotvagn har jag inte, men en liten smidig miniatyrvagn är ibland bra att ha(också). Tag en träkloss (kubformad, 10x10x10 cm ungfär). Sätt an smygvinkeln mot kanotens sidoprofil vid ca 1/3 av längden. Snedsåga klossen på två sidor i denna vinkel. Skruva nu dit två brädbitar, så du får en vagga. I den ska kölen vila. Hål högst upp på bitarna för rem. Ett hjul av den typ som sitter på en platta och kan snurras 360 grader skruvas fast på undersidan, sedan är det klart!Hjulet är det enda du inte hämtar i vedboden, men både biltema och Clas Ohlsson har för en högst rimlig peng. Själv använder jag den här vagnen som extrahjul(skydd) när kanoten dras efter cykel och när jag ska dra upp den på stränder som "slipar" och är ute ensam(då monterar jag vagnen med kanoten flytande fritt). Jag förstår att detta inte är vad du är ute efter, men den är lättbyggd när sågen ändå är framme och man har faktiskt nytta av den. Anna
|
|
Annelie Karlsson
2008-02-11
|
Vilken smart idé! Jag har själv funderat på att fixa nån möjlighet att cykla med kanadensaren. En fråga bara, du skriver att du använder vagnen som "extrahjul" - innebär det att du samtidigt använder en "vanlig" kanotkärra under kanotens mitt?
Hur är det då förresten, är det svårt att hålla balansen, svänga, bromsa, cykla i nedförsbacke...
|
|
Anna Larsson
2008-02-29
|
Just så! En vanlig kanotvagn på "mitten" plus en "minikärra" fram och bak. Detta därför att kanoten har en tendens att vika sig lite för mycket i upp och nerförsbackar. Minivagnarna gör att ändskeppen inte går i gatan... Balansen är inget problem när man cyklar, men man får en enorm svängradie som det gäller att hålla i minnet. Tyngden av kanoten påverkar både bromssträcka och cykelns uppträdande i backar. Ju lättare och kortare kanot, ju enklare att cykla med. Sammanfattningsvis: att cykla med kanoten är inget nöje, men det är nöjsammare än att baxa upp 42 kg. Clipper på biltaket ensam!
|
|
Annelie Karlsson
2008-02-29
|
Ja, och dessutom är det ju en enorm fördel att så att säga kunna börja färden direkt på hemmaplan utan miljöförstörande, kostsam och tråkig biltransport. Själv skulle jag t.ex. kunna cykla 15 kilometer från hemmet till en fors som är fin att paddla i under vårmånaderna. Ingen dålig utflykt!
|
|
|