logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Utrustning

Diskussion:

Omdukning av kajak

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Lars Skyman

2007-02-11

Har en gammal (60 år?) helbordad tvåsitsig träkanot med målad dukklädsel. Den har inte varit i sjön på kanske 40 år. Har nu tänkt att ge mig på att renovera den och duka om den. Var finner jag beskrivning av hur en omdukning går till? Vad väljer jag för tyg och hur ytbehandlar jag det så det blir tätt? Tacksam för lite vägledning.

kalle Olsson

2007-02-25

hej, tror jag kan hjelpa dig.
har ett projektarbete av Anita Lundqvist 81/82 vid
Sjøviks folkhøgskola.
Det heter,reperation av en dukad trækanadensare.
sænd mig din adress och nag sænder dig ett ex.
tel 004756353603 004790980715
js-tver online.no

Sören Larsson

2007-07-27

Hej!

Jag tänkte delge mina personliga erfarenheter som kanske kan vara till lite hjälp.
Det jag har erfarenhet av är dels traditionella träcanadenssare (som har hel bordläggning under duken, dvs man ser ej duken från insidan), samt "grönlandskajaker" där duken spänns ut av några längsgående ribbor och således är synlig från insidan.

En gammal canadensare eller kajak som ska omdukas kan principiellt tänkas likna någon av dessa eller vara ett "mellanting". Därför beskriver jag mina erfarenheter från bägge kanottyperna.

De saker som jag tänkte beröra är:
- Val av duk.
- Sträckning i längsled
- Sträckning på tvären och fixering
- filler/målning
- mer info, länkar, leverantörer

Duken
------
Till canadensaren har jag använt en bomullscanvas vars tjocklek, om jag minns rätt är mellan 400-500 g/m2, ca 150 cm bred. Tunnare dukar kan också användas, kanoten blir då lättare, men inte fullt lika tålig.

Det är viktigt att duken går att sträcka, den får inte vara helt stum. Att den går att sträcka betyder inte att det är lätt att sträcka den, men det ska gå.

Till kajak har jag använt en smalare duk, ca 1m bred som dessutom har en styvare fiber på tvären. En duk jag jag använt har lin på tvären en annan har hampa. Bägge har bomull i de längsgående fibrerna. Dessa dukar kan sträckas på längden, men är mer stumma på tvären. Jag tror det kan vara bra med den styvare tvärfibern eftersom duken endast hålls ut av längsgående ribbor. Den smalare duken gör att man får sy in kilar där kajaken är som bredast, men det går bra och ger ett effektivt utnyttjande av duken.

Sträckning på längsled
------------------------
Att man sträcker duken på längden beror på att man vill undvika "rynkor" på de ställen där duken i längsled har en "kortare väg".
För en canadensare kan man göra sig ett par rejäla klammor lika långa som halva dukens bredd. Duken klipps till längre än kanoten, viks dubbel och spänns upp mellan klammorna. Är man inomhus, så får man leta upp konstruktionsdetaljer i byggnaden som tål att användas. Kanoten trycks ner i duken och hålls nere med tyngder (är ni tre, så kan en vara tyngd och två arbeta). Alternativ är stöttor från taket.

För grönlandskajaken, som har spetsiga stävar, så syr man fickor i vardera änden på duken som passar att trä på stävspetsen. Beroende på dukens motstånd så syr man fickorna så att duken ska sträckas 15-20 cm för att "haka på" den. Två personer hjälps åt, en håller i kajakskelettet och en hakar på duken.

Sträckning i sidled och fixering
---------------------------------
För canadensaren fästs duken i överkant mot spant/övre reling. Infästningen döljs sedan av den yttre relingen. Man kan använda någon typ av modiferad tång, exempelvis polygrip eller svetstång med extra breda påsvetsade käftar. Man jobbar från mitten, bägge sidorna samtidigt. Man spänner bara så mycket att duken blir slät på undersidan. Det finns ingen aledning att spänna hårdare. Duken fixeras med kanotspik/nubb. Det blir nödvändigt att mot slutet vid stävarna klippa upp duken en bit samt skarva över stäven. Denna skarv döljs senare av en list.

För grönlandskajaken syr man med en speciell teknik (blir för omständigt att beskriva här) så att duken samtidigt spänns i sidled. Duken täcker helt runt om och fixeras således ej med nubb. Inga utvändiga lister tillkommer.
Om duken sträckts tillräckligt i längsled och kajakens stävar inte är för branta, så ska det gå att få till det utan att klippa upp tyget längs stävarna (så som görs med canadensaren).

Filler/målning
--------------
För de första canadensarna jag byggde använde jag en filler enligt ett recept som jag glömt bort. Den applicerades omsorgsfullt i princip enligt en beskrivning i boken "Buiding the maine guide canoe" av Jerry Stelmok.

Enligt min mening blev dessa kanoter onödigt tunga, lagret med filler blev i mitt tycke för tjockt.

Det jag i stället gjort är att som "filler" använda en alkydoljebaserad golvfärg (antagligen går vanlig alkyd- eller linoljefärg också bra). Denna arbetar jag in så att tyget suger upp ordentligt. Det går åt en del. Däremot så försöker jag inte fylla så att tygets struktur försvinner (så som beskrivs i boken).

När färgen härdat, så slipa lite lätt för att ta bort sådan färg som fastnat på lösa trådar etc. Slipa inte ner i tyget.
Måla med vald täckfärg en gång, samt slipa, måla en gång till. Studera resultatet, om för mycket av tygets struktur syns, så upprepa en gång till.

Detta tycker jag har fungerat bra, det har också hållit i många år. Som täckfärg har jag använt vanlig alkydoljebaserad lackfärg. Jag provade en gång med en båtfärg, men den var lite väl hård och ytan fick lätt sprickor.

Jag har gjort på samma sätt med kajakerna.

Mer info
--------
Det finns flera Argaladeiare som har mer färsk erfarenhet av detta än jag, en del är också verksamma inom området och kan sälja material.
Nedansående är de jag kommer på för tillfället. På hemsidorna finns också en del bilder och annat intressant.

http://www.trakanot.se
Bo Weslien
På hemsidan finns också en del bilder från tillverkning inkl dukning av en kanot. Se "kanotbygge" i menyn.

http://www.kanotmakarn.com
Magnus Carlsson

http://www.kajakkspesialisten.no
Anders Thygesen

http://www.wood-and-canvas.de
Andy Röder (tysk sida, men Andy talar svenska och bor i sverige)

http://www.geocities.com/byggkajak
Kosterfjordens kajakbyggeri, Håkan Johansson

Lycka till!

jan mellring

2009-02-15

ja ungefär så här gör jag också...komposterbart...enda giftet är lite tjära för rötskydd och romantik

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2009-11-22
Kontakta Argaladei