logga logga
Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

FORUM

Färd

Utrustning

Friluftsmat

Litteratur

Miljö,natur ...

Argaladei

Allmänt

Tillbaka

Forum - Utrustning

Diskussion:

Impregnering till bomullsväv?

Tillbaka till diskussionsöversikt

Av

Annelie Karlsson

2007-03-19

Hej!

Jag håller just nu på med att sy ett tält av tyger som jag tagit från slaktade gamla campingtält av bomull (ni vet såna där stora, tunga 50-60-talstält i typ orange/brun/grön bomullsväv)... Tanken är att kunna återanvända det fina materialet i dessa i övrigt oanvändbara kolosser till något vettigt för kanotfärder och liknande.

Jag har utarbetat en topptältsliknande konstruktion med ganska kraftig lutning (45 grader) för att öka möjligheterna för vatten att rinna av. Jag tror dock att någon form av impregnering är nödvändig för att det hela ska fungera.

Är det någon som har tips på vad jag skulle kunna använda till impregnering (något som inte förgiftar miljön förstås)?

Pär Leijonhufvud

2007-03-19

Jag impregnerade min tipi med Impregnex (grov-varianten). Det gick åt en jämrans massa, och luktade lite illa tills allt ångat av sig (det verkar vara någon form av vax i något lösningsmedel, så där jätte-miljövänligt är det inte).

Moskosel säljer något som de påstår är super-duper bra (och deras bomull-polyester dukar impregnerade med denna håller verkligen bra mot regn), men de säger inget om vad den är består av. Jag har mailat dem och frågat, få se om de svarar. Därtill kan man kolla med firmor som tillverkar/lagar båtkapell, de borde ha en god inblick i vad som finns och fungerar.

Det finns några recept på hemslöjdade impregneringar i David Wescotts "Camping in the Old Style", jag kan kolla upp om något av dem är sådant som man vill befatta sig med (recept från 1900-talets början kunde vara ganska häftiga, på mer än ett sätt...).

För Campfire-tält är det tydligen ganska vanligt idag bland de canucker som fortfarande brukar diton att ha en syntet-press över när det regnar. Jag vill helst klara mig utan, men om alternativet är blöta barn...

/Pär
som behöver impregnera sitt "campfire" innan säsongen kommer igång

Annelie Karlsson

2007-03-19

När det gäller vax i lösningsmedel och hemmatotade lösningar, funderade jag på om man kanske kunde undvika själva lösningsmedlet genom att istället smälta vaxet med hjälp av värme. Frågan är bara vad för slags vax man isåfall skulle kunna använda?

En annan ingrediens kunde ju vara något slags fett/olja, antingen för sig eller ihopblandat med vax... men vad? Linolja kan ju självantända, kanske riskabelt att sova i? Och så blir det väl ganska stelt och otympligt, kantänka... Annat vegetabiliskt fett kanske härsknar, inte så kul...

Ja, jag vet då inte... Det låter intressant med gamla recept...

Någon som har erfarenhet av impregnering med linolja? Jag vet att det finns de som har impregnerat t.ex. anoraker på detta sätt.

Pär Leijonhufvud

2007-03-19

Håkan Strots nere i Ödeshög har experimenterat en del med linoljan på tält; jag har för mig att det blev skört efter ett tag, men jag kan kolla med honnom. Min sambo försökte linojeimpregnera en anorak, men överdrev doseringen och fick något som var blekt gult och stelt som papp.

Vad gäller vax/olja blandningarna har jag sett det på tält (en kompis har ett tält av "oljerockstyg"); håller tätt, men oljan verkade äta syntetråd efter ett par år. Det behövde också stå ute i solen och avdunsta ett tag... Jag har hört om andra som smort in ett tält med samma klet som man återimpregnerar sin oljerock med, och varit nöjda med resultatet.

Jag skall kolla i Wescotts bok, men på den tiden gillade de saker som skulle få en miljökemist att blekna av fasa. Om du inte hör av mig på ett par dagar så påminn mig.

/Pär

Irene Gafert

2007-03-20

Grønlandsvax er noget man bruger til at impregnere bomuldsanorakker og bukser med.Det er en voks i sæbestykkestørrelse som man gnider ind i bomulden og derefter stryger med strygejern for at det skal trænge helt ind i fibrene.Det mener jeg bestemt er fri for gift,men ved ikke hvilken vok det er.

axel

2007-04-04

linfröolja är traditionellt använt på "canvas", dvs det som först var gjort av hampafiber(canabis), men senare av bomull. Engelska oljerockar är impregnerade med detta.

Kokt linolja är farligt då det kan självantända vid torkningen.

axel

2007-04-04

sök på "Oilskin" på wikipedia!

Annelie Karlsson

2007-04-04

Låter intressant med linfröolja, men jag trodde att all olja pressad ur linfrön, oavsett rå eller kokt, var självantändande. Är det alltså inte så?

Just nu är jag mest inne på att testa bivax som gnids in i tyget och värms in med strykjärn. Har inte provat, det är bara en idé jag fått. Jag testar på en mindre tygbit först. Och så måste ju tältet bli klart. Jobbar på det.

Irene Gafert

2007-04-06

grønlandsvoks indeholder bivoks,så meget ved jeg,men der er andet voks i for at gore det mindre hårdt og mere flexibelt,så det er nemmere at håndtere når det skal indgnides,ligesom det ikke så nemt kan knække og danne mikroskopiske sprækker i stoffet når det bukkes og bøjes.Så jeg tror bivoks er et godt valg,men tror at du måske skal prøve at smelte det sammen med noget blødere voks...ved ikke lige hvad det skulle være..for at øge flexibiliteten i materialet.

Henri Högberg

2007-04-27

Jag vet inte hur långt det gått med impregneringen av bomullsväven. Så här gjorde jag med ett dubbelt bomullstält (troligen hämtat från ngn av Wermelins Ute-böcker, riktiga skattkammare): lös upp 1 kg såpa i ljummet/varmt vatten i ett badkar. Låt väven ligga i badet tills vattnet är kallt. Ta upp den våta duken och lägg den i ett kärl så länge. Tappa ur det gamla vattnet och häll i nytt varmt vatten vari man löser upp l kg alun. Så vitt jag minns köpte jag detta alun i en färghandel. Apotek kanske är en annan variant. I varje fall fanns detta alun att köpa under andra hälften av 1980-talet.
Lägg i den våta duken igen och låt ligga tills vattnet kallnat. Alun(et) betar nu såpan och duken blir vattentät. häng upp väven att torka, vrid inte ur vattnet, låt det droppa. Det fungerar garanterat, för det här tältet använde jag en sommar vid en vandring mitt i Sarek och som vanligt började det regna precis när foten placerades över parkgränsen.

Henri Högberg

2007-05-28

Om linolja. Egentligen torkar den inte, den OXIDERAR genom luftens inverkan. Jag råkade ha en sån där nylonsvamp ingnodd med linolja och en varm sommardag började det ryka om den (den smälte!)och jag stoppade den i vatten. Det måste bli väldigt varmt, kanske direkt sol för att linoljetrasor ska antändas. Bäst är naturligtvis att stoppa dem i vatten eller stoppa dem i en kamin. Men obs att det då handlar om linolja som EJ oxiderat, utan fortfarande är "våt". Vad linfröolja är för någonting vet jag inte. I den vanliga linoljan pressas ju - om den är riktigt behandlad - först fröna för att sedan extraheras genom uppvärmning. Jmfr konstnärernas "standolja" som helt enkelt är linolja som stått väldigt länge och blivit tjock och därmed "torkar" fortare. Riktig kokt linolja har inga tillsatser och en firma som gör sådan finns strax utanför Ystad.
Man kan pröva kvalitén genom att lägga en tunn hinna på ett fat och låta det stå ett tag. Rynkar sig ytan är det bra linolja.

Andi Röder

2007-06-21

JAg har impregnerat en del paddelgrejer med nolja, och de bir verkligen täta, MEN ganska tunga och framför allt rätt styva. Och sköra efter ett tag. Desutom nöts tyget en del vid alla veck, så då kan du få hål efter ett tag.
Men en annan variant: Magnus Carlsson har introducerat lampoljeimpregnering. Ma köper lamplja på ÖoB och en blomspruta och sprajar på det uppsatta tältet. Har testat själv med en hemmasydd moskoselvariant och var helt nöjd. Sömmarna kanske du får gå efter med stearin eller bivax, men annars är det en jätte ra metod.
En bekant har kollat upp detta och kom fram till, att beståndsdelarna i lampolja är inte alls olika dom i just Impregnex, bara att i impregnex finns 99% lösningsmedel och i lampolja kanske 60%, plus att den kostar bara en tiondel. Så för folk med liten plånbok: köp lampolja!
Torktiden ligger förresten vid några dagar, sedan har även lukten gett med sig...

Bertil Sällström

2007-06-22

Intressant! Skulle det kunna fungera som impregnering till tuiliq och kapell gjorda av canvas? Jag har ibland undrat över eldfaran som nämns vid linolja och trassel? Hur stor risk är det egentligen? Finns det risk att impregnerade tygstycken tar eld? Skillnad vid impregnering polyester, nylon, canvas och risken för eld?

Bertil Sällström

2007-06-22

Såg nu i efterhand att Henri skrev lite om eldfaran med linolja, men om någon vill förtydliga ytterligare så gärna...

Henri Högberg

2007-06-29

Linolja på t ex plastkuddar - ni vet sådana där som ser ut som natursvamp - kan börja ryka och smälta i värme och direkt sol. Har jag använt mkt linolja på trassel lägger jag den direkt efteråt i kaminen. Jag har aldrig upplevt något i brandväg men tar inga risker. Beträffande den duk jag använt för kapell till kajaken(-rna) vill jag understryka att det handlar om en blandväv. S k bävernylon, 60 proc nylon, resten bomull. Den blir inte styv i kyla utan behåller sin smidighet. Det kapell jag använder mest linoljeströk jag tre gånger för ett par år sen och den är fortfarande lika tät.
Lampolja var ju en intressant variant. Ska pröva det, tack för tipset!

Andi Röder

2007-07-20

Det där med lampolja fungerar nog bara med tält dyl. som är spänd. På tuilik eller kapell får man nog ha en lte tuffare impregnering. Man en annan sak som knske är interessant: det finns ventile-tyg att köpa drekt från england som andra sortering. När jag beställde genom min lilla firma fick jag tyget till ett meterpris på ca. 200kronor. Och då kan jag sy ett kapell för en hundring som jag inte behöver att impregnera alls. Vilket är mycket behagligt. HAr även sytt tuilik och får den tätare än vd jag har lyckats någonsin tidigare med. Så rollar man mycket är detta en ganska bra investering. Firman hittar man under www.profabrics.co.uk.

Pär Leijonhufvud

2007-07-23

Lampolja; hur funkar det med ett tält när man kanske har en eld i närheten (tipi, campfire, osv)?

Martin Wahlström

2007-10-18

Linolja utvecklar bara värme medans den torkar. Det är en otroligt liten värmeutveckling och för att brand ska uppstå måste det vara isolerat på något sätt "en stor hopknycklad trasa blir ju sin egen isolering". Hänger tyget uppspänt under torkningen finns ingen somhelst risk för brand "detta tar c.a. två veckor, en vecka i solen". Den ursprungliga imregneringen för oljerockar bestod av en blandning av linolja och bivax, bivaxet tar bort stelheten som linoljan orsakar.

Staffan

2008-06-13

Impregnering av bomull med lampolja har jag aldrig hört talas om. Måste man blanda ut den på nåt sätt?

Magnus Carlson

2008-11-12

Om du sprayar på lampoljan behöver du inte blanda ut den, men om du vill dränka hela tygbiten i impregnering rekommenderar jag att spä ut lampoljan med 50% lacknafta.

Jag har nu testat denna impregnering några år och det fungerar bra, det har brunnit många nyingar vid mitt vindskydd och det har iallafall inte brunnit upp än:)

Gör ett inlägg i denna diskussion:

Ditt namn:

Text:

Skydd mot skräpinlägg.
Skriv summan av tjugoett och två i rutan nedan (med siffror):

Länkar i inläggen är inte tillåtna, sådana inlägg spärras automatiskt. Skulle du behöva förtydliga ditt inlägg med länkar, så maila till info@argaladei.nu, så kan vi lägga in dem manuellt.
Skulle du vilja ta bort ett inlägg, kontakta oss per e-post: info argaladei.nu

Startsida Kalender ForumUtfärder Nätverk Förening Tidskrift

Copyright © 2001-2006 Argaladei. Hemsidan senast ändrad: 2010-08-23
Kontakta Argaladei